23 February 2009

TUTORIAL : BINA BLOG BLOGGER

Disini saya ingin menunjukkan cara-cara untuk membina webblog menggunakan khidmat blog yg percuma iaitu Blogger.com.Ramai yg sudah tahu membina blog ini,tapi masih banyak penggemar blog yang berminat tetapi tak tahu nak bina blog sendiri.Ok,mari kita sama-sama belajar macamana nak bina blog ni,mudah jer.

1.Anda mestilah mempunyai akaun email dari gmail.Kalau belum,anda dikehendaki daftar dahulu di Gmail.com.
2.Masuk ke laman Blogger.com dan klik di create blog.Dan seterus ikut seperti gambar di bawah.(klik gambar untuk besarkan)

3.Namakan Blog Anda mengikut kehendak anda dan pastikan alamat blog anda (http://nama-blog.blogspot.com)belum lagi digunakan.Juga anda perlu memilih alamat blog yang betul-betul sesuai kerana ia tidak boleh ditukar selepas didaftarkan.

4.Kemudian pilih template yang sesuai/anda suka,ini cuma template yang disediakan oleh pihak Blogger.kalau anda ingin template yg lebih cantik perlulah download template dari web lain.Dan cara-cara untuk menukarnya akan saya tunjukkan kemudian.

5.Dan telah siap blog anda.

6.Dan akhirnya siaplah satu blog anda.Disini bolehlah anda mula berblogging.



Semoga tutorial ini dapat memudahkan anda untuk membina laman blog tanpa ragu-ragu lagi.
Sekian.

Artikel yang Berkaitan



1 comments:

MARIAM JANIS | July 6, 2011 at 11:51 AM  

best, tq

Post a Comment

Tu comentario será moderado la primera vez que lo hagas al igual que si incluyes enlaces. A partir de ahi no ser necesario si usas los mismos datos y mantienes la cordura. No se publicarán insultos, difamaciones o faltas de respeto hacia los lectores y comentaristas de este blog.