24 February 2009

TUTORIAL : TUKAR TEMPLATE BLOGSPOT

Tutorial kali ini adalah cara untuk menukar template di Blog(blogspot). Caranya mudah,tapi bagi newbie dlm dunia blog ia agak susah untuk difahami.
Template yang disediakan oleh Blogger.com hanyalah simple dan ada sesetengah blogger inginkan kelainan dlm rupa bentuk blog beliau,dengan menukar template yang lebih cantik mungkin akan menarik lebih ramai pegunjung ke dlam blog,penting untuk mencari template yang sesuai dan memenuhi citarasa blogger dan kena dengan tema sesuatu blog tersebut.Ok,di bawah ini saya tunjukkan cara bagaimana menukar template.

1.Anda perlulah download dahulu template dari website yang menyediakan template percuma dengan mencarinya dari Google Search.Tapi untuk memudahkan anda saya sertakan antara laman web yang menyediakan perkhidmatan download percuma template Blogger.

2.Bila sudah ada template,Login ke dashboard Blogger.com,kemudian pilih Layout pada blog anda.Dan klik pada Edit HTML.Dibawah saya sertakan gambar untuk memudahkan anda.
(klik gambar untuk lihat lebih besar)


3.Backup dahulu blog anda dengan klik pada Download Template dan save dalam PC anda.Kemudian klik butang Browse untuk pilih template yang didownload format xml,dan klik butang Upload untuk uploadkan template ke blog anda.


4.Setelah selesai uploading,akan keluar seperti di bawah,jangan Save Template lagi dan klik butang Preview dahulu untuk melihat blog anda dalam template baru.Setelah itu barulah klik pada butang Save Template dan Confirm and Save Template anda.


5.Dah selesai barulah View Blog anda,dan siaplah blog anda dengan template yang baru.


Ok,amacam?senangkan..diharap tutorial ini dapat menarik minat anda untuk terus berblogging.
Sekian..

Artikel yang Berkaitan



6 comments:

Muhd Faris | August 1, 2009 at 11:02 AM  

Thanks come visit blog-faris.blogspot.com

Pusat Khidmat Rakyat Dun N46 Pelabuhan Klang | October 14, 2009 at 7:43 PM  

bro aku dah tuka template so cam mana aku nak edit topik aku,add pic..nak log in aku dah pening

Ziema | June 23, 2011 at 8:19 PM  

DA DAPAT TUKR TEMPLET..TQ..=)

Khairul Hazwan | July 6, 2011 at 5:54 AM  

thank you bebeh

Jiwa Astern | July 31, 2012 at 2:19 AM  

thanks, e3 anda membantu sy..
(^,-)

nadiasyuhada | December 5, 2012 at 10:29 PM  

admin..sy nak tukar template..
tp masalahnye bile sy download template,die save kat notepad..tak boleh download dlm xml..kenape ye??

Post a Comment

Tu comentario será moderado la primera vez que lo hagas al igual que si incluyes enlaces. A partir de ahi no ser necesario si usas los mismos datos y mantienes la cordura. No se publicarán insultos, difamaciones o faltas de respeto hacia los lectores y comentaristas de este blog.